
Hvilke kommunale arealer skal være mere Vild med Vilje? (Afsluttet)
Vi er med i konkurrencen om at blive Danmarks Vildeste Kommune, og vi er blevet medlem af Vild med Vilje - en landsdækkende bevægelse der vil gøre naturen vildere, rigere og mere mangfoldig. Så selvfølgelig skal vi have mere biodiversitet på kommunens egne, grønne områder. Men vi har brug for din hjælp. Hvor synes du, at vi skal gøre noget særligt for at få vilde arealer? Har du konkrete idéer til tiltag? Vil du gerne selv være med til at gøre nogle områder mere Vild med Vilje? Registrer dig som bruger og del dine idéer med os herinde - også gerne hvis du ikke har konkrete idéer, men bare vil pege på et sted, hvor flere blomster og urter skal blomstre og bier og insekter summe.
Vi er også på jagt efter de HELT vilde idéer, der kan skabe opmærksomhed i hele landet. Andre kommuner har fx lavet Danmarks længste kvashegn - hvad skal være Holbæk Kommunes helt vilde fyrtårnsprojekt?
Vi har allerede etableret vildere grøftekanter langs mange kilometer landeveje, nogle grønne arealer slås allerede kun to gange om året, og vi lader nu afskårne grene ligge under træer og buske. Vi ser lige nu på, hvordan vi kan omlægge til høslæt mange flere steder, og vi har allerede været i dialog med borgere, der havde idéer til vildere, kommunale arealer. Men det er kun starten - mulighederne er stadig mange.
Læs mere om konkurrencen, Holbæks Vilde Havementorer og meget mere på holbaek.dk/dkvild og læs mere om 7 gode principper for at skabe mere vild natur hvor vi bor herunder.

Phases
Præsentation af resultatet
90 borgere har skrevet 106 forslag til vilde projekter rundt i kommunen - det synes vi er ret godt gået!
Kommunen har udvalgt 20 projekter, som der skal arbejdes videre med. Du kan se projekterne nedenfor, hvor de løbende vil blive opdateret med nyt. Af de 20 projekter, er vi nu i gang og har tildelt projektledere til 7 af dem.
Vi vil aftale de endelige projekter i dialog med alle jer, der har stillet forslaget og andre relevante. Det er målet, at alle 20 projekter er igangsat inden udgangen af 2022. Hvis du gerne vil deltage aktivt i et af projekterne, så skriv en mail til natur@holb.dk. Husk også at skrive dit telefonnummer, så vi let kan kontakte dig.
Der er flere af de 20 arealer, som flere forskellige borgere er kommet med forslag til, som vi vil invitere til at snakke sammen. Alle forslagene kræver, at vi undersøger arealerne nærmere for at se, hvad der kan lade sig gøre, og hvad der bedst gavner biodiversiteten. Derfor vil en del af projekterne ikke blive gennemført præcis, som de er foreslået.
Den rækkefølge, som vi sætter projekterne i gang efter, vil afhænge af vækstsæsonen (fx såning), hvilke projekter, der allerede er i gang, samt kommunens tid, ressourcer og økonomi. Når vi planlægger projekterne sammen med jer, vil vi lægge vægt på nogle grundprincipper og virkemidler for at få mere biodiversitet. Se dem i den vedhæftede fil.
Det er ikke kun de 20 projekter, vi har udvalgt nu, der bliver til noget. Mange af de øvrige 106 forslag er rigtigt gode og vil også blive realiseret i et eller andet omfang i de kommende år. Fx er vi i kommunen allerede i gang med at snakke om, hvordan vi fremover anlægger arealerne langs nye cykelstier med biodiversitet for øje. De af jeres forslag, der handler om at tage høslæt på kommunens grønne arealer i stedet for at pleje dem som græsplæner, er blevet overhalet af virkeligheden og er allerede besluttet 😊




















