Skip to main content

Hvordan kan vi hjælpe klimaet gennem vores forbrug?

Hvad kan du, din nabo, dine lokale virksomheder eller andre i Holbæk Kommune gøre for at nedbringe CO2-udledningen fra forbrug? Og hvordan kan vi i kommunen hjælpe dig eller andre på vej?

Som en del af Holbæk Kommunes klimastrategi skal vi arbejde med, hvordan vi reducerer CO2-udledningerne fra vores forbrug. Vi forbruger hele tiden. Når vi f.eks. vælger aftensmad eller tøj, køber ny elektronik eller bygger carport. Det giver mange CO2-udledninger og mange steder, hvor vi kan sætte ind og ændre adfærd.

Derfor vil vi gerne bede om din hjælp. Har du en ide til hvordan vi kan nedbringe CO2-udledninger fra forbrug? Og hvad kan eller skal kommunen gøre for at hjælpe, presse på eller gøre det nemmere? Så skriv nedenfor. Du har også mulighed for at kommentere eller reagere på andres ideer og holdninger.

Alle ideer og forslag vil blive vurderet af kommunens administration med fokus på, om de bør indgå i den samlede klimastrategi eller på anden måde indgå i kommunens klimaarbejde. Derudover opfordrer vi selvfølgelig alle til ikke at vente, men at tænke over forbrug og være med til at ændre den adfærd, der lige nu går ud over vores alle sammens klima.

Phases

Phases overview

Start

May 6, 2024 10:00 PM - July 3, 2024 10:00 PM

Som noget nyt skal vi i Holbæk Kommune arbejde med, hvordan vi nedbringer CO2-udledningerne fra vores forbrug.

Forbrugsbaserede udledninger og Holbæk 2050

Holbæk Kommune har en klimastrategi, som hedder Holbæk 2050. Den viser vejen til, hvordan vi når CO2-reduktionsmålene som Danmark tiltrådte med Paris-aftalen. Ifølge planen skal hele Holbæk Kommune have reduceret vores CO2-udledninger med 70% i 2030 ift. 1990, og være CO2-neutral i 2050.

Reduktionsmålene i klimastrategien adresserer de udledninger, der sker indenfor kommunegrænsen. F.eks. når vi kører bil, opvarmer bygninger, tænder stikkontakten eller dyrker jorden. Men vi gør også en masse ting der udleder CO2 andre steder i Danmark eller i resten af verden. F.eks. når vi spiser mad, som er produceret andre steder, eller vi køber et nyt fjernsyn eller et par bukser. Det er de forbrugsbaserede udledninger (eller de såkaldte "scope 3-udledninger"), som vi skal reducere.

Concito har opgjort de største kilder til danskernes forbrugsbaserede udledninger, som er vist i fodaftrykket. I Holbæk kommune vil vi hovedsageligt have fokus på de fem største udledere.

Concito har opgjort de største kilder til danskernes forbrugsbaserede udledninger, som er vist i fodaftrykket. I Holbæk kommune vil vi hovedsageligt have fokus på de fem største udledere.

Hvorfor skal vi arbejde med det nu?

Holbæk 2050 er godkendt og certificeret via DK2020-samarbejdet mellem alle kommuner, Realdania, Regionerne og Concito. For at leve op til kravene til certificering, skal klimastrategien revideres og certificeres igen hvert 4-5 år. Vi er i gang med at revidere Holbæk 2050. I den forbindelse skal planens sigte udvides til også at rumme forbrugsbaserede udledninger.

Links:

Kommunalbestyrelsens vedtagelse af tilgangen til CO2-udledninger fra forbrug

Holbæk Kommunes klimastrategi "Holbæk 2050"