Solceller vs. Varmepumper
From "Strategisk Varmeplan for Holbæk Kommune (Afsluttet)"
Go to the project
Man kan undre sig over at vi som hus ejere kan blive begrænset af grundejer foreninger, når vi gerne vil være miljørigtige...
Én ting jord til vand pumper er ikke så økonomiske besparende som først antaget, da de kun opvarmer til 35 grader og skal opjustering til de 52 grader der er normalt. Hvilket gør at besparelsen forsvinder.
Der ud over har vi støjetøjen, nogle larmer mere end andre. Vi er så heldige at have en nabo der har købt en ekstra dyr pumpe, som man næsten ikke kan høre, men alligevel når vi sidder i haven, føler vi at vi bor op af et kølehus, da vi kan høre denne summende lyd..
Så tænker vi.. solceller, de giver masser af energi og resten som du ikke bruger, sælges til energi markedet.. men vi husejere begrænses af grundejer foreninger, hvor vi skal søge tilladelse og godkendelser for at få lov at være miljø bevidste, vi kam endda få et nej til solceller fordi det ser forkert ud i bybilledet.
Så undre det mig at man ikke på stats plan går ind og "inddrager" samtlige hustage til solceller.. det ville blive nordens største solcelle park. Men nej vi begrænses af udseende og byplans billede
