Skip to main content

Solceller vs. Varmepumper

From "Strategisk Varmeplan for Holbæk Kommune (Afsluttet)"

Go to the project

Man kan undre sig over at vi som hus ejere kan blive begrænset af grundejer foreninger, når vi gerne vil være miljørigtige...

Én ting jord til vand pumper er ikke så økonomiske besparende som først antaget, da de kun opvarmer til 35 grader og skal opjustering til de 52 grader der er normalt. Hvilket gør at besparelsen forsvinder.

Der ud over har vi støjetøjen, nogle larmer mere end andre. Vi er så heldige at have en nabo der har købt en ekstra dyr pumpe, som man næsten ikke kan høre, men alligevel når vi sidder i haven, føler vi at vi bor op af et kølehus, da vi kan høre denne summende lyd..

Så tænker vi.. solceller, de giver masser af energi og resten som du ikke bruger, sælges til energi markedet.. men vi husejere begrænses af grundejer foreninger, hvor vi skal søge tilladelse og godkendelser for at få lov at være miljø bevidste, vi kam endda få et nej til solceller fordi det ser forkert ud i bybilledet.

Så undre det mig at man ikke på stats plan går ind og "inddrager" samtlige hustage til solceller.. det ville blive nordens største solcelle park. Men nej vi begrænses af udseende og byplans billede

Comments(3)

Commenting is not possible because this project is currently not active.
Most recent comments have loaded.
Dit indlæg tyder på en del misforståelser. Alle varmepumper har bedst økonomi ved lav fremløbstemperatur, men stadig god økonomi over 35 grader. Det gælder både væske til vand varmepumper (jordvarme) og luft til vand varmepumper. Jeg er enig med dig i, at luft til vand varmepumper giver støj. De burde ikke tillades i byområder. Væske til vand varmepumpe (jordvarme) støjer ikke og har længere levetid. Jeg skiftede selv fra oliefyr til jordvarme for 12 år siden.
  • 2 likes
Der en del jord ud til mortorvejen der kunne men sætte solceller og så skal komunne være mere skape til at giv lov til at sætte solceller op
  • 2 likes
@Henning -kronby jamen helt enig, det ville være skønt at få spdan nogle op, som kunne dæmpe byens el forbrug.. det kan undre mig at noget som grundejer foreninger kan sætte begrænsninger for miljø og energi rigtige tiltag for private husejere.. vi har planer om at få solceller på tagene og gøre brug af regnvand til toiletskyld. Og fået at vide at vi først skal søge om tilladelse, hvilket undre os meget
  • 1 like

Posted by

Current status

proposed