Mørkøv Station som kulturbygning
From "Holbæk Kommunes Arkitekturpolitik (Afsluttet)"
Go to the project

Lokalforum ønsker at vores stationsbygningen i Mørkøv bevares og opgraderes.
Mørkøv Stationsbygning er ifølge lokalplan 12.07 en bærende del af kulturmiljøet i Mørkøv Stationsby. Bygningen har imidlertid mistet sin oprindelige funktion, men er et væsentligt element i kulturmiljøet, og Holbæk Kommunen har derfor ikke som ønsket af DSB givet tilladelse til nedrivning.
Mørkøv er opstået omkring stationen i 1870’erne. Den flotte langstrakte bygningskrop danner en fin afgrænsning mod Jernbanevej og spiller fint sammen med boligerne på den modsatte side af vejen.
Stationsbygningen er en solid muret bygning bestående af tre sammenbyggede bygningskroppe. Bygningsværket har et enkelt med stærkt udtryk med fine detaljer (bl.a. spærender, fremspring i murværket og tofarvet vinduer)
Mørkøv Stationsbygning ligger centralt i byen og har potentiale til også at blive et fint kultur-samlingspunkt.
…
Men bygningen, som ejes af DSB, har desværre stået tom i mange år og har brug for en gennemgribende renovering evt. via penge fra Infrastrukturplan 2035, som vi aktuelt har "lagt billet" ind på.
Stationsbygningen er for mange mennesker let tilgængelig, både fordi bygningen ligger centralt i Mørkøv by, men også fordi det er muligt at komme dertil med offentlig transport (eller på cykel når cykelstien inden længe bliver klar). Den skal gerne opgraderes til en velfungerende station for de mange brugere af offentlig transport, men samtidig vurderer vi, at den har et stort potentiale for at blive et velfungerende kultur-samlingspunkt for byen.
