Skip to main content

Liv på Engen

From "Hvilke kommunale arealer skal være mere Vild med Vilje? (Afsluttet)"

Go to the project

I Stigs Bjergby vil vi gerne i forbindelse med det store Cykelstiprojekt gøre arealerne omkring smukkere og grønnere – skabe rammer, kan forbedre muligheden for naturen og samtidig skabe bedre mulighed for et naturligt fællesskab i byen omkring bevægelse og naturoplevelser. 

 

”Engen”, som ligger helt centralt i byen, fremstår i dag som er noget trist areal, hvor græsset blot bliver slået et par gange om året af kommunen. Vegetationen er ikke særlig mangfoldig, og dyrelivet er dermed også meget begrænset. Af samme grund er det heller ikke særlig brugbart eller inspirerende for byens børn og unge – eller andre.

 

Der er nogle restriktioner på arealet, som er afklaret, men det drejer sig alene om, at arealet ikke må bebygges, og at indblikket til kirken ikke på begrænses, men det udelukker ikke, at der f.eks. plantes lave pilebuske, der blomstrer tidligt og tiltrækker insekter, at der sås/plantes hjemmehørende blomster og planter, at der laves et mindre vandhul til frøen og at arealet i fremtiden ikke slås i sin helhed, men at der kun slås stier.

 

Vi ønsker rigtig meget et areal, som giver markant bedre vilkår for biodiversiteten og dermed også en smukkere og mere inspirerende Eng.

 

Se vedhæftede skitse.

Comments(1)

Commenting is not possible because this project is currently not active.
Most recent comments have loaded.
Syntes det lyder som et super godt forslag, vilde blomster og gerne med plads til lidt leg til børnene, så man kunne cykle derud og spise sin frokost i weekenden
  • 2 likes

Posted by

Current status

proposed

Tags

Vilde Blomster
Friluftsliv
Fugtighed med vand
Nature and biodiversity
Community development

Location

Unable to display map. WebGL2 support is required.
Ensure that your browser and hardware meet the minimum requirements.
https://esriurl.com/webgl-faq
Powered by Esri