Skip to main content

Hovedlinjer og "Byg-selv-skemaer"-Nytænkning af hele strukturen i overbygningen

From "Børnenes Skole - Knabstrup/Nr. Jernløse/Undløse (Afsluttet)"

Go to the project

Forslag om ny skolestruktur Nr. Jernløse skole. - Overbygningen. 

Mit forslag lyder på at vi nytænker overbygningen fuldstændig.  

Normalt laver vi nye klasser når eleverne kommer op i 7. Så hvorfor tager vi ikke elevernes faglige forskelligheder og forskellige interesser og kompetencer med ind i overvejelserne om hvor de skal gå og hvilken slags undervisning de skal have. 

Mit forsøg på hvordan vi kan gøre netop dette lyder sådan her:

  

HOVEDLINJER 

I Stedet for at vi deler eleverne op i A, B og C deler vi dem op på flg. måde:

  1. (A) = Håndværker/Brug dine hænder linje - Evt udvidet samarbejde med EUC?. = (i stedet for at sidde i klassen og lære om fx. Geometri, så ville dette foregå i sjøjd eller på EUC ved at man i grupper skal bygge et hus eller sådan noget.)
  2. (B) = Problemorienteret/Projekt linje. - Evt samarbejde med projektbanken.dk? = (Her sætter vi fokus på rigtige problemer i den virkelige verden. Det betyder at alt undervisning skal gøres “brugbart” - eleverne skal altså altid kunne se sammenhængen mellem den teori de lærer og så et reelt problem i virkeligheden)
  3. (C )= Akademisk/Traditionel linje. = (Her får eleverne en folkeskolegang der er mere traditionel og målretter sig mod en senere Gymnasial uddannelse som fx. STX, HHX, HTX eller lign)

Indhold og faglighed.

Alle klasser skal stadig igennem det materiale man har brug for, for at kunne gå til eksamen - men den didaktiske indgangsvinkel er forskellig. - Hvilket forhåbentlig vil resulterer i bedre karakterer pga. mindre skoleværgring i det lange løb. 


Primær-/Kontakt-klasser og lærere:

Den klasse man har Hovedlinje i er ens primære klasse. - Som udgangspunkt er det dansk og matematiktimerne der bruges som hovedlinje timer.  Det er derfor de lærere man har i sin Hovedlinje der er ens primærlærere. 


Den daglige struktur:

Hver morgen starter alle klasser med Hovedlinjetimer i deres egne klasser fra. 8.00-10.00



BYG-SELV-SKEMA 

Resten af skemaet fra. 10.00-14.00 foregår som niveauopdelt “byg-selv-skema” : - Åben vedhæftede link for at se forlag til hvordan et Byg-selv-skema ville kunne struktureres.: - Som elev skal man altså selv være med til at vælge sine fag:


BLOK -STRUKTUREN: 

  • Blok 1 (fra Sommerferien til Efterårsferien)
  • Blok 2 (fra Efterårsferien til Juleferien)
  • Blok 3 (Fra Juleferien til Vinterferien)
  • Blok 4 (Fra Vinterferien til Sommerferien)

Tanken er at man med Blok strukturen skal have mulighed for at “rykke op eller ned” på niveauerne alt efter hvor man ligger og hvad det er for noget undervisning der er på årsplanen… 

Ex 1: 

Ib har haft givet det en kæmpe skalle med at blive bedre til Engelsk. Han har i blok 2 været på Engelsk 3, men er blevet meget dygtigere end de andre nu, så i Blok 3 vælger han at han gerne vil op og prøve kræfter med Engelsk 2. 

Ex. 2:

Olga der er ordblind har i Blok 2 haft Engelsk 3 fordi der har været grammatik og skriftlighed på årsplanen, I næste periode er emnet derimod Debat/Diskussion - Racisme i USA. Så hendes ordblindhed er derfor ikke på samme måde en udfordring i dette emne. Hun vælger derfor at hun i Blok 3 skal have Engelsk 1.  

Særligt for 9. årgang:

Blok 4 for 9. årgang vil blive struktureret anderledes - Da den vil handle om eksamensforberedelse, og den gode overgang fra folkeskolen til livet efter. - Men jeg har ikke gennemtænkt endnu hvordan det helt præcis skal fungere. 

Særligt for 7. Årgang: 

I Blok 1, altså lige når man kommer op i 7. Er der fra skolens side planlagt Introklasser.! her er det vigtigste at alle elever når igennem alle fag der bliver udbudt på skolen. 

I denne periode laver skolen skemaer, der garanterer at alle elever får prøvet kræfter med alle linjer og alle niveauer. 


FALDGRUPPER:

Jeg ved godt at der er mange ting der skal fuldstændig nytænkes med et forslag som dette. Jeg kan godt selv se nogle af de faldgrupper dette ville kunne medføre, men jeg tror på at vi, ved at snakke og revurdere et forslag som dette, og forsøge at bruge det i det daglige, virkelig ville kunne gøre en kæmpe forskel for mange af de elever vi har på vores skole. 

Og helt ærligt, hvis vi ikke griber chancen nu, hvornår har man så ellers mulighed for at forsøge at redefinere grundidéerne bag den danske folkeskole.

Mvh. 

Stine Matine Singerholm Christiansen - Overbygningslærer på Nr. Jernløse skole. 

Comments(3)

Commenting is not possible because this project is currently not active.
Most recent comments have loaded.
Supergod idé
    Profile of - -
    Posted by:- -
    5 years ago
    Super god ide. Jeg ved at 10 klassecenteret i Holbæk har haft samme struktur da jeg gik der, og det gav lysten til at komme i skole og til timerne, da man selv havde valgt ens skema
    • 1 like
    Et meget spændende bud på en anderledes struktur, der tager udgangspunkt i elevernes motivation og kompetencer.
    • 2 likes

    Current status

    proposed

    Tags

    Nr. Jernløse Skole
    Undervisning
    Skolens rammer
    Organisering og struktur