Skip to main content

Høringssvar Høring af forslag til budget 2025 - Seniorrådet

From "Høring af forslag til Budget 2025"

Go to the project

                                                                                                                          sept. 2024



Seniorrådet har modtaget forslag til budget 2025 - 2028 i høring. Vi har følgende kommentarer og spørgsmål.





Forord


Seniorrådet finder det positivt, at der bliver tilført ældre og sundhedsområdet flere midler fra ældrereform, kvalitetsløft i ældreplejen og trepartsmidler til flere medarbejdere.

Disse løft skal dog ses i sammenhæng med tidligere års besparelser, som især er gået ud over forebyggelse og demensområdet.


Seniorrådet finder det vigtigt at budgettet har et langsigtet perspektiv, det er også vigtigt at forberede sig på ny ældrelov og kommende sundhedsreform så tidligt som muligt.

I befolkningsprognosen ser vi antallet af ældre, især +80 årige stiger, det betyder at den nære sundhed skal styrkes.


Holbæk betaler et stort beløb til regionen for færdigbehandlede patienter.

Her ville det være en god ide at kommunen kunne bruge dette beløb til at undgå unødvendige indlæggelser.


Overordnet mener seniorrådet at de midler som kommer fra staten til ældre og sundhedsområdet skal blive på området,

Vi mener også at effektiviseringsgevinster skal blive inden for eget budget



Rekruttering:

Seniorrådet mener, at det er af afgørende betydning, at der fortsat afsættes midler til en særlig indsats for rekruttering og fastholdelse.

Der bliver flere ældre også flere plejekrævende.

Der skal tages et nyt (gerne flere) plejehjem i brug.

Seniorrådet opfordrer til at følge op på partnerskabets anbefalinger.

Det er vigtigt at forbedre arbejdsmiljøet, sænke sygefraværet.

Det er vigtigt at vi har gode ledertyper, men også et personale som kan arbejde selvstændigt.

Seniorrådet ønsker at Holbæk Kommune skal være et sted som det er godt at arbejde og uddanne sig i.



Demensområdet:

Det er glædeligt, at der ikke er lagt op til besparelser på ældreområdet.

Det kan være, at det er på tide at rulle nogle af de tidligere gennemførte besparelser tilbage, så vi kan højne indsatsen på forebyggelse. Der er i de senere år sparet ret meget bl.a. på demensområdet, hvor Toppen er skåret væk. Holbæk Kommune ligger meget højt i anvendelse af antipsykotisk medicin, og dette bør nedbringes, såfremt der skal ske en bedring af livskvaliteten for denne gruppe. Det ville være dejligt, hvis Holbæk igen kunne betegnes som en demensvenlig kommune.



Forebyggelse:

I forebyggelsen skal man tænke de ældre ind. Der bliver af frivillige ældre personer lagt et kæmpe arbejde på de Aktive Centre, og det bliver ikke tilstrækkeligt tilgodeset. Der bør afsættes flere penge på dette område, da arbejdet her er meget gavnligt for at undgå uønsket ensomhed, ligesom der foregår rigtig meget træning, både fysisk og psykisk, hvilket forebygger den usunde aldring.



Plejehjem - Midlertidige døgnophold:

Igen må vi også pege på, at der mangler midlertidige pladser. Der er ret mange på venteliste til en plejehjemsplads, og dette bevirker en belastning både af denne borger, men også af pårørende. Risikoen er, at man når at få to dårlige borgere, der har behov for hjælp.

Endvidere har kommunen rigtig store udgifter til at betale for borgernes for lange hospitalsophold. Det er dels en belastning for borgeren, men sandelig også for kommunens økonomi.


Den positive nyhed er, at der er afsat 8 mio. kr. mere til plejehjemmene, og det er efterfølgende oplyst, at det er til deres driftsbudget, fordelt efter forholdstal. Vi håber, at det kan rette op på de aktiviteter der foregår, at personalet får lidt bedre tid og arbejdsforhold, at de demensramte kan blive bedre aktiveret og få mindre psykofarmaka. I det hele taget medvirke til at det bliver en bedre tilværelse for både beboere og ansatte.



Velfærdsteknologi: 

Vi ser positivt på velfærdsteknologi, det er et afgørende element i at sikre fremtidens ældrepleje. Det kan give ældre nye muligheder for at blive mere selvhjulpne i hverdagen, i kraft af øget udbredelse af teknologiske hjælpemidler.

Velfærdsteknologi skal introduceres til ældre borgere på en tryg og værdig vis, som tager højde for borgernes behov.


Vi er fortsat af den overbevisning, at indførelse af velfærdsteknologiske løsninger skal koordineres mellem kommune og region f. eks. brug af skærme, så borgerne ikke får flere hjælpemidler til samme behov.



Selvstyrende tværfaglige teams: 

Seniorrådet vil gerne rose Holbæk Kommune for at være langt fremme med selvstyrende teams. Det at personalet er med til den daglige planlægning og tilrettelægning af arbejdet, er nogle af fordelene ved omlægning til faste teams. Vi håber at det kan være med til at nedsætte sygefraværet, som er et af kommunens store problemer. Det skulle også være med til at øge arbejdsglæden og fagligheden blandt medarbejderne.


Det er positivt, at kommunen har modtaget ekstra midler, 4,9 mio. kr. fra staten til at forankre selvstyrende tværfaglige teams.



Øget brug af sygeplejeklinikker:

Komponents foreløbige vurdering af potentialet ved øget brug af sygeplejeklinikker er en gevinst på 2-3 mill. kr. i 2025 stigende til 4-5 mill. kr. i 2030.


Vi kan læse flere potentialer, der skal vurderes i budgetforslaget, men intet konkret budgetforslag 2025, ingen dokumentation for, hvordan Komponent har regnet sig frem til denne gevinst. 

Komponent konkluderer, at hvis en borger kun modtager en ydelse efter sundhedsloven, så er borgeren i målgruppen til at få udført plejen på sygeplejeklinikker. 

Et ganske forenklet og unuanceret syn på de ældre borgere.


Der beskrives flere spor og scenarier.

  • Øget brug af sygeplejeklinikker
  • Lukning af 2 klinikker - flytning af tilbageværende klinikker
  • Bedre udnyttelse af personalets faglighed 
  • Mindre spild på sygeplejeartikler
  • Samarbejde med Socialområdet


Seniorrådet kan kun støtte effektiv udnyttelse af personalets faglighed, hvilket også er med til at øge medarbejdernes tilfredshed og dermed mulighed for fastholdelse 


Vi kan kun støtte effektiv udnyttelse af kommunens sygeplejeklinikker og sygeplejeartikler, men ud af forslaget kan vi ikke læse, at Komponent har medtaget de afledte konsekvenser for borgerne ved en styrket vurdering og henvisning af nye som nuværende borgere til sygeplejeklinikkerne, lukning og/eller flytning af klinikker. 


Vi må derfor spørge - hvad kan vi som borgere i Holbæk kommune forvente af velfærdsydelsen sygepleje?

  • Hvilke ydelser skal foregå på klinikker?
  • Hvor mange gange om dagen kan borgeren forvente max at plejes på klinik?
  • Hvor mange kilometer kan borgeren max forvente at skulle køre til og fra klinikken?
  • Hvor lang tid kan borgeren forvente max at bruge på transport til og fra klinik?
  • Hvor lang ventetid kan  borgeren forvente max at have før behandlingen i klinikken?
  • Hvor lang ventetid kan borgeren forvente max at have i forhold til kørsel med Flex Trafik? 


Med andre ord - hvilket serviceniveau ligger der bag gevinsterne på 2-3 mill. kr. i 2025 stigende til 4-5 mill. kr. i 2030?


Vi kan kun beklage, det ikke fremgår at Komponent har analyseret brugerne af sygeplejeklinikkerne. Hvilke ydelser bliver de henvist til? Hvilke områder kommer brugerne fra?  Kunne løsningen måske være en eller flere mobile sygeplejeklinikker?



Befordring:

Kørsel af ældre til dagcentre. Kørsel til genoptræning efter Sundhedsloven


Komponents foreløbige vurdering af potentialet ved at optimere / effektivisere kommunens befordring er 4 mill. kr. i 2025 stigende til 6 mill. kr. i 2030


Seniorrådet kan kun støtte en optimering af kørselsordningerne og dermed bedre udnyttelse af ressourcer.


Komponent foreslår øget fokus på konkrete “greb” til at effektivisere den rutebaserede kørsel 

  • Egenbetaling
  • Samkørsel på tværs
  • Koordinering af aktivitets tider


Vi spørger derfor - hvad kan vi som borgere i Holbæk kommune forvente af velfærdsydelsen befordring til og fra adressen til dagcenter og eller genoptræning efter indlæggelse?

  • Hvor lang tid kan borgeren forvente max at bruge på transport?
  • Hvor lang ventetid kan borgeren forvente max at have i forbindelse med transport til og fra dagcenter / genoptræning efter indlæggelse?


Der er indført egenbetaling på 50,- kr. for kørsel til og fra dagcenter og træning. Seniorrådet frarådet øget egenbetaling, idet det vil påvirke borgernes benyttelse af dagcenter og træning negativt. 

Øget transporttid og ventetid, trætter borgeren unødigt, giver en dårlig oplevelse på dagcenteret og nedsætter borgerens træningskapacitet.

Borgeren skal have så lang tid på dagcentret som muligt, så ensomhed forebygges, sociale kompetencer fastholdes og der er mulighed for at deltage i aktiviteter.




Afslutning

Nu er det vanskeligt at gennemskue budgetforslaget, da det mere består af ord og overordnede målsætninger, men vi mangler lidt tal.


Vi er bekendt med, at det i Statens budget er varslet, at det sædvanlige driftstilskud til organisationen Danske Ældreråd skal bortfalde, hvilket er katastrofalt for organisationen, da det udgør 60 % af deres økonomi. Når det sker, må vi forvente en fordobling af Seniorrådets kontingent (nu udgør det 18.000 kr.) til hovedorganisationen, og derfor må vi anmode om en forhøjelse af vores tilskud. Det kan læses som en udgift, der væltes fra staten over på kommunerne!


Det beløb på 500.000 kr. der uddeles til de Aktive Centre har været uændret gennem en del år. Det har betydet, at med de stigende priser kan de Aktive Centre ikke opretholde de aktiviteter, der fandt sted tidligere, og derfor bør dette tilskud reguleres op.


Konkluderende må vi udtale, at det meget positive er, at der ikke er varslet nedskæringer for dette budget, så vi håber at alle forudsætninger holder.




På vegne af seniorrådet


Med venlig hilsen

Johnny Pedersen

Lis Hævdholm

Ole Nielsen

Elsebeth Ensted

Comments

Commenting is not possible because this project is currently not active.

Posted by

Current status

proposed