Høringssvar fra Lokalforum Regstrup vedr. Budget 2025
From "Høring af forslag til Budget 2025"
Go to the project
Høringssvar vedr. budget 2025-2028
I lokalforum Regstrup har vi følgende kommentarer til budget 2025-28.
Vi undrer os over at penge der er afsat i tidligere budgetter til aktiviteter i vores område, nedjusteres så planlagte forbedringer for lokalområdet besværliggøres.
Det drejer sig om:
1. Udvikling af vores Kultur og Fritidscenter
2. Færdiggørelse af cykelstien mellem Megacentret og Søstrup
1. Udvikling af vores Kultur og Fritidscenter
Helt konkret drejer det sig i 2025 om reducering af 1 mill. Kroner til projektet kultur og fritidscenter, der er reduceret til 400.000kr og den planlagte bevilling på 1 million kr. i 2026 der flyttes til 2027.
I 2022 blev vi tildelt 1 million kroner til at starte projekteringen af vores kultur og fritidscenter. Disse midler blev desværre fjernet som led i en besparelsesproces i 2022.
Fællesskabet i Jernløsehallen i har dog fortsat arbejdet på projektet ved hjælp af egne midler og gennem goodwill fra Dansk Halbyggeri, som har ydet gratis rådgivning og tegninger, under betingelse af, at disse tegninger ikke bliver brugt som grundlag for et andet entreprisefirma. Hvis dette skulle ske, vil det medføre en omkostning for tegningerne.
Lokalforum bakker op om projektet, der vil bidrage til en enorm udvikling i vores lokalområde. Men for at kunne arbejde videre med projektering og fondsansøgninger i 2025, havde vi regnet med den bevilling der oprindelig var afsat på 1 mill. kr. i 2025 og ikke kun de foreslåede 400.000 kr., da dette beløb begrænser mulighederne for at fremme projektet på en effektiv måde.
I lokalforum kan vi acceptere bevillingen på 1 million kr. der flyttes til 2027, hvis den bruges som en del af en større kommunal medfinansiering af kultur og fritidscenter projektet. Det kunne eksempelvis være 20 millioner kroner, eller som en kombination af 10 millioner i tilskud og 10 millioner i kommunekreditlån.
I lokalforum Regstrup håber vi der snarest kan gives en hensigtserklæring fra kommunen til Fællesskabet, om medfinansiering af byggeriet samt midler til den fremtidig drift, for at kunne forsætte arbejdet med at søge midler hos fondene.
For lokalområdets udvikling håber vi på forsat at have opbakning til at realisere et kultur og fritidscenter ved Jernløse hallen.
2. Cykelstien mellem Megacentret og Søstrup
I lokalforum Regstrup glæder vi os over, der endelig er sat penge af til cykelstien fra Søstrup til Megacentret.
Søstrup/ Megacenter projektet er i 2015 blevet søsat af Laura og Sophie, da de ønskede sig en sikker skolevej til Holbæk. De arbejdede, med stor opbakning fra lokalsamfundet, hårdt på at få projektet vedtaget. Det blev vedtaget i 2019, hvor borgmesteren trykkede dem i hånden og ønskede dem tillykke. Der er gået næsten 10 år fra projektet startede og i 6 år er pengene blevet udskudt og udskudt før kun noget af cykelstien i 2025 bliver til noget.
I mellemtiden er strækningen kun blevet mere trafikeret og flere farlige situationer opstår dagligt.
Vi undrer og ærgrer os dog over, at der kun afsættes penge til den ene vejside samt at den anden retning udskydes på ubestemt tid. Der er end ikke afsat penge i de kommende budgetår til at færdiggøre den.
Hvis cykelstien skal bruges og bruges effektivt, skal den selvfølgelig laves i begge sider samtidig, eller som minimum skal der afsættes penge til færdiggørelsen i det kommende budget. Vi ved, det er et omkostningstungt projekt, men i vores optik er det nødvendigt at få projektet afsluttet, så nye cykelstiprojekter andre steder i kommunen med god samvittighed, kan blive sat i værks.
Der er langs med strækningen, blevet eksproprieret på flere grunde og vi mener også, at borgerne har ret til, at vide, hvornår der sker ændringer på deres grund. Desuden kommer de penge der allerede er brugt på projektet kun til deres ret, hvis cykelstien færdiggøres hurtigt.
Med venlig hilsen Lokalforum Regstrup.
