Skip to main content

Høringssvar fra Lokalforum Mørkøv, Skamstrup og Stigs Bjergby

From "Høring af forslag til Budget 2026"

Go to the project

Lokalforums høringssvar:

Vestvendte ramper:

I det fremlagte budget kan vi nu læse, at der er fundet en løsning på et alvorligt trafikalt problem opstået i forbindelse med etablering af motorvejen til Kalundborg i form af vestvendte ramper. Det glæde vi os naturligvis meget over her i Mørkøvområdet.

Mørkøv Station

To andre forhold, som også ligger os meget på sinde, kan vi desværre ikke se indgår i det fremlagte budget. Det første er Mørkøv Station herunder parkerings- og adgangsforhold ved stationen.

I mange år har stationsbygningen stået tom, og DSB, som er ejer af bygningen, har kun i meget beskedent omfang vedligehold bygningen. Der er ikke adgang for de rejsende til ventelokale mv. Parkeringsforholdene er dårlige, selv om der er arealer omkring stationen (tilsyneladende ejet af Banedanmark), som let kunne omdannes til gode pendlerparkeringspladser og endelig er adgangsforholdene dårlige.

 Ifølge kommunens lokalplan er bygningen bevaringsværdig, og DSB kan derfor ikke – som de måske ønsker – rive den ned.

Vi ønsker, at der i budgettet afsættes midler, så der i lighed med Holbæk Station kan udarbejdes en strategiplan (Visions- og realiseringsplan) med professionel støtte - en plan, der også bør være politisk forankret. Med dette ”redskab” vil det være muligt at søge midler bl.a. i Infrastrukturplanen-puljen. Denne proces skal snarest sættes i værk, for som der står i oplægget vedr. Holbæk Station (referat fra møde i Planudvalget den 3. september 2025) er det ”vigtigt at sikre en hurtig proces, der muliggør at DSB og Holbæk Kommune kan ansøge midler til omdannelse af stationsbygningen fra en anden statslig pulje (pulje til mere trygge og attraktive stationer) ”

Vi har i den grad brug for, at Holbæk Kommune mere aktivt og snarest går ind i denne komplicerede proces, hvor 3 parter er indblandet: DSB, Banedanmark og kommunen.  Det kan samtidig blive en god investering, hvor Holbæk Kommune kan få del i de afsatte statspuljemidler.

Lokalområdet er også ”part”, men vi er ingen myndighed, vi har derfor ikke mulighed for at påtage os ansvaret bl.a. mht. at søge midler; men vi deltager naturligvis gerne i processen. Og vi har gjort det længe.

Endelig kan vi af det fremlagte budget se, at der er afsat 16.6 mill. til Holbæk Station til opfølgning på planerne, og vi kan konstatere, at der netop er bevilget 241.000 til den privatejede Jyderup Station til bl.a. facaderenovering og nye vinduer.  Der er heller ikke i år i budgettet afsat midler til Mørkøv Station.

Børnehuset mm.

Egentlig er det et luksusproblem, at vores skole-og børnehus har så stor succes, at der er brug for at finde nye løsninger, for at kunne rumme alle børn og unge. Bl.a. er det eksisterende børnehus’ bygninger gamle og ikke indrettet til formålet, hvilket er en stor udfordring. Der er derfor brug for en daginstitution til Mørkøv, som er fremtidssikret både i forhold til størrelse og indretning, men dette er der tilsyneladende ikke afsat midler til, men det vil vi så kraftigt opfordre kommunalbestyrelsen til gøre.

Comments

Commenting is not possible because this project is currently not active.

Posted by

Current status

proposed