Havnen og fremtiden
From "Ny Kultur og Fritidspolitik"
Go to the project
Vi er en række foreninger, som driver maritime aktiviteter på Finsings Plads. Sejlsport, søspejdere, fiskeri, kajakklub, strandjagt, windsurfing med mere. Plus de tusindvis af borgere, der hvert år nyder godt af området.
Der er udarbejdet en lokalplan for området, der skal sikre vores faciliteter og aktiviteter i fremtiden, men den ser ud til at blive fjernet, før den er sat i værk, da der er planer om at bygge en meget dominerende teaterbygning på området. Bygningen vil besværliggøre de rekreative aktiviteter vi driver på havnen - for alle borgere, og planerne om den foregår for 'lukkede' døre, så det skaber stor utryghed for havnens fremtid og for de mange hundrede frivillige, der er medlemmer og arbejder på at drive foreningerne. Vi regner med, at teateret bliver planlagt hen over hovedet på os - ellers var det oplagt at involvere os, som naboer, i processen, og det er ikke gjort.
Havnen og vores aktiviteter SKAL ligge ved vandet, et teater skal bare ligge, hvor det er let at komme til og fra det. Lige som for eksempel Sportsbyen.
Vores forventning er, at kulturpolitikken først og fremmest sikrer de maritime aktiviteter, der er 100 % afhængige af området, og herefter tilgodeser de øvrige aktører, som har mange andre muligheder.
Venligst
Per Frederiksen
Formand, Holbæk Bådelaug
