Grøn "adgangsport" til bymidten ved Labæk
From "Hvilke kommunale arealer skal være mere Vild med Vilje? (Afsluttet)"
Go to the project

Ved indgangen til Labæk kan både børn, dyr og barnlige sjæle kravle rundt på døde træstammer – elle blot tage en pause på de naturlige ”bænke”. Imens kan de nyde de hjemmehørende urter og planter der er blevet sået og plantet i græsplænen. Arealet blev tidligere slået som plænegræs, men vil fremover blive drevet ved høslæt. Her slår man græsset færre gange og vigtigst så fjerne driften græs og urter, så konkurrencen fra græs bliver mindre og variationen af planter bliver større over tid.
Fællesskab
Både Mads – borgeren der har stillet forslaget, Gitte – en af kommunens vilde havementorer, en hel flok børn og kommunens drift, har været med til at gøre området vildere.
Børnehaven fra Børnehuset Karensminde og Kong Skjold Spejderne hjalp, da der skulle sættes blomster i en blomsterslange, der forhåbentlig på sigt vil sprede sig ind i det høje græs og drift, Gitte og Mads havde en par gode timer da de placerede de døde træstammer.
Biodiversitetsgreb
- Dødt ved lægges under buske/træer eller i kvashegn og kvasbunker. Det skaber levesteder for mange arter – insekter, svampe, fugle
- Høslæt som naturpleje betyder, at et område med høj græsvegetation slås og samles sammen. Herved udpines jorden langsomt, og der skabes, lys og plads til at flere arter kan udvikle sig
