Gennemføre Tølløsebanens toghelt til Holbæk
From "Hvilke kommunale arealer skal være mere Vild med Vilje? (Afsluttet)"
Go to the project
Jeg vil forslå at Tølløsebanens tog videreføres fra Tølløse til Holbæk. Hvis man ser på køreplanen fra sommeren 1974 så blev Tølløsebanens tog i myldretiden videreført til Holbæk. Dengang var der enkeltspor mellem Tølløse og Holbæk, ligesom sporforbindelsen i Tølløse krævede rangerbevægelser for at Tølløsebanens tog kunne komme ud i DSBs spor 1.
I dag er der dobbeltspor hele vejen og tilslutningen i Tølløse er ændret så togene fra Tølløsebanen kan køre direkte ind på Banedanmarks spor 1 på Tølløse Station. Den mulighed blev benyttet i sommeren 2021, hvor Intercitytogene mellem København og Aalborg på grund af sporarbejde mellem Ringsted og Slagelse blev ført via Tølløsebanen.
Mit forslag vil give indbyggere fra stationerne St. Merløse og Kirke Eskilstrup en direkte og hurtig forbindelse til Holbæk. Endvidere vil alle indbyggere i Holbæk Kommune med stationsadgang en hurtigere forbindelse med Intercitytogene i Slagelse mod Fyn/Jylland i stedet for omvejen i dag via Roskilde eller København.
