Spring til hovedindhold

Organisering

Fra "Topmøde om lokal udvikling (Afsluttet)"

Gå til projektet

Input efter Topmødet den 5. september 2021.

Allerførst: Tak for muligheden for at mødes og tale ”kvalificeret” med hinanden. Det giver god energi med nye input og perspektiver i arbejdet.

Her lidt tanker som jeg har gjort mig på baggrund af div. erfaringer … og input fra mødet:

På mødet blev Dialogmodellen fremvist som den eksisterende samarbejdsmodel; men det forstår jeg ikke helt, når Kommunalbestyrelsen den 25. august 2021 netop har vedtaget en ny model. Den nye model taget på den del områder højde for de problemer, der har været omring samarbejdet. (At den så er vedtaget uden involvering af Lokalfora smiler vi så lidt af J)

Når der er involveret flere parter (administration, politikere, lokalforum, fællesskaber …) er det helt afgørende, at der er klare og gennemskuelige spilleregler. Det giver tryghed til at spille med, og man undgår de værste misforståelser.

Dialogmodellen er for mange (af os) ret uklar. Som en anden troldmand indsætter man en Fællesskaber, der klarer det hele. Men det er ikke realistisk, hvilket virkeligheden også har vist (og som der til dels er taget højde for i den nye beslutning om inddragelse)

Jeg tænker med ”lokalforums-kasketten”

-      At det er vigtigt, at man finder ud af hvilken rolle de enkelte parter skal ha’, herunder lokalforums egen rolle i lokalområdet. Mit forslag mht. lokalforum ligner meget det Landdistrikternes Fællesråd viste på slides 9 (og som allerede eksisterer i mange områder) – incl. at lokalforum nedsætter ”Interessegrupper”, der går ind og løser et konkret spørgsmål i lokalområdet (trafik, bosætning, festival, …)

 

-     At vi i lokalforum i vores arbejde skal ha’ mulighed for den direkte kontakt og specifikke hjælp fra en kompetent medarbejder = at det bliver legitimt og muligt for den enkelte medarbejder at yde hjælpen

 

-     At der nytænkes omkring kommunikation, både lokalt og for hele kommunen. F.eks. at kommunen stiller en (ny) hjemmeside eller lign. til rådighed for alle kulturelle arrangementer i hele kommunen. Det er efterhånden MEGET besværligt for den enkelte forening at annoncere – OG meget vanskeligt som borger at holde styr på, hvad der sker af rundt omkring. Evt. i samarbejde med Nordvestnyt????

 

-     At de ressourcer, som pt. anvendes på samarbejdsmodellen, kan udnyttes bedre. Det er utilfredsstillende for både borgere, (lokalforum) … og medarbejder i kommunen, hvis det ikke fungerer. 

Kommentarer

Det er ikke muligt at kommentere, fordi dette projekt i øjeblikket ikke er aktivt.

Sendt af

Nuværende status

Alle

Emner

Udfordring
Idé
Refleksion

Beliggenhed

Unable to display map. WebGL2 support is required.
Ensure that your browser and hardware meet the minimum requirements.
https://esriurl.com/webgl-faq
Powered by Esri