Opdatering af Nordvestbanen mellem Holbæk og Kalundborg med flere afgange
Fra "Hvordan bevæger vi os nemt, sundt og klimavenligt i Holbæk Kommune? (Afsluttet)"
Gå til projektet
Den yderste del af Nordvestbanen mellem Holbæk og Kalundborg er den eneste jernbanestrækning øst for Store Bælt med kun en afgang i timen. Der er ganske vist nogle myldretidstog mod København om morgenen og mod Kalundborg om eftermiddagen, som giver halvtimesdrift i nogle få timer mandag til fredag for Holbæk, Mørkøv, Jyderup, Kalundborg Øst og Kalundborg.
Men Regstrup, Knabstrup og Svebølle har kun betjening een gang i timen og betjeningen af Kalundborg Øst med de mange arbejdspladser hos Novo betjenes af de ekstra myldretidstog i den forkerte retning.
Denne strækning bør have halvtimesdrift hele dagen undtagen aftentimerne mandag til fredag.
Eventuelt kunne man lade hvert andet Holbæk tog fortsætte til Kalundborg med stop ved alle stationer. Denne løsning finder man på flere af S-togsstrækningerne.
Når strækningen senere bliver opgraderet til el-drift, nyt signalsystem, hastighedsforøgelse fra de nuværende 120 km/t til 160 km/t og eventuelt dobbeltspor vil der også mulighed for en ekstra standsning mellem Holbæk og Regstrup ved Tuse. Det sidste til gavn for de mange nye indbyggere i Tuse,
