Spring til hovedindhold

Medarbejdersiden MED plejecentre

Fra "Høring af forslag til Budget 2025"

Gå til projektet

Sygefravær.

Vi ser med bekymring på dette forslag.

Vi arbejder i forvejen med vores sygefravær, og gør vores bedste for at reducere dette.

Alle er naturligvis interesserede i at reducere sygefraværet, men vi mener ikke at den rette måde er, at reducere budgettet før besparelsen er opnået.

På grund af stoppet for brug af eksterne vikarer har vi i forvejen en presset organisation, hvor den enkelte medarbejder ofte føler et stort pres ved at skulle arbejde ekstra, eller den timelønnede der tager mange skiftende vagter

For at imødekomme behovet for medarbejdere rekrutterer vi mange ufaglærte der kræver mere oplæring, end når vi en gang imellem kan rekruttere faglærte timelønnede.

Denne oplæring tager tid, og i en presset hverdag kan den være svær at gøre tilstrækkelig.

På et område hvor vi arbejder med høje følelsesmæssige krav, er en besparelse med til at øge presset på den enkelte medarbejder yderligere.

Vi ser et kvalitetstab og en udfordring for arbejdsmiljøet, hvis vi ikke har de medarbejdere på arbejde der skal til for at varetage opgaven med den enkelte borger. Vi arbejder med personcentreret omsorg og den individuelle kontakt, som naturligt vil blive reduceret hvis besparelsen gennemføres.

Vi mener ikke at det er realistisk at kigge ind i en reduktion af fraværet, da man ikke kan styre sygdom. Vi må stole på og have tillid til, at når en medarbejder/kollega melder sig syg, så er det fordi man er syg. Det vil i stedet være interessant at arbejde med arbejdsmiljøet, fremfor at skulle levere yderligere indenfor en endnu mere snæver økonomisk ramme.

Vi kan ikke i materialet se, hvordan besparelsen på 2.2 mio. tænkes fordelt.

Befordring:

Vi kan frygte at tilslutningen til dagcentrene vil falde, hvis man påtænker, og det er det vi frygter, at egenbetalingen til dagcentrene øges grundet den reducering på kr. 0.3 mio. Den ensomme borger bliver yderligere ensom, hvis borgeren pga. økonomien må reducere/fravælge i sine besøg i dagcentret.

Digitalisering og velfærdsteknologi.

Vi arbejder allerede i høj grad med velfærdsteknologiske løsninger, og anerkender at det er et ”must” at fortsætte og udvide dette arbejde.

Det er vigtigt at der er tilstrækkelig tid til at implementere de enkelte løsninger. Hvis besparelsen gennemføres som beskrevet, frygter vi at se ind i at der indkøbes teknologi som ingen ved tilstrækkeligt om hvordan bruges, med det resultat at den enten ikke bruges eller bruges forkert.

Vi anser det for en ubetinget nødvendighed at det enkelte hjælpemiddel er implementeret og fungerer i driften, før en budgetreduktion på baggrund af et givent hjælpemiddel finder sted.



Sluttelig:

Sidst undrer vi os over, at man taler ind i, at ældreområdet tilføres yderligere 8. mio. netop på baggrund af den nye ældrereform.

Hvad betyder det?

Hvad ligger der direkte i de 8. mio.?

Vi oplevede på oplægget mandag den 2/9-24 en tvetydighed, da det nye plejecenter tales ind i det.

Vi mangler viden om hvordan disse penge udmøntes, og ser frem til at vi involveres og orienteres om hvad man tænker. 

Kommentarer

Det er ikke muligt at kommentere, fordi dette projekt i øjeblikket ikke er aktivt.

Sendt af

Nuværende status

Alle