Lad os bevare den smule natur vi har...
Fra "Høring om Holbæk 2050 - Holbæk Kommunes klimastrategi"
Gå til projektet
Indsigelse mod energipark ved Vognserup Enge
Som nærboende til arealet Vognserup Enge mellem Knabstrup og Vognserup Gods vil vi hermed udtrykke stor bekymring og modstand mod planerne om at udlægge Vognserup Enge til energipark.
Først og fremmest er vi meget uforstående overfor at kommunen indstiller et areal som de i kommuneplan 2021 anser for at være bevaringsværdigt.
Sådan så og ser vi ligeledes området, hvorfor vi også er begejstrede for Naturstyrelsens klima-lavbundsprojekt ‘Enge v. Kobbel Å’, som jo netop stiler mod at bibeholde og øge områdets natur- og artsværdi.
Hvorfor indstille et areal hvor omkringliggende jorder allerede står uberørte hen og kan karakteriseres som veletableret vild natur. Et område hvor adskillige truede dyre- og plantearter er etableret og spreder sig fra. Når vi i forvejen står overfor en kæmpe opgave ifht. at genetablere selvsamme..?
Ydermere ser vi det nødvendigt at pointere at Kobbel Å, som i ansøgningen beskrives som et ‘afrettet stykke afvandingskanal’, er hjemsted for blandt andet ynglende havørreder samt en god bestand af bækørreder, dette har vi observeret på det stykke af åen som løber gennem vores matrikel, hvorfor det må antages at samme arter forefindes og bevæger sig gennem åen ved Vognserup Enge.
Derudover er Kobbel Å tilholdssted for bla. isfugl og vandstær, en indikator for en rimelig god vandkvalitet. Vognserup Enge og tilstødende områder, er ligeledes et yndet rasteområde for mange trækfugle, heriblandt ørne (havørn, blå kærhøg, rød glente, duehøg mv.), diverse gæs og traner, som også yngler lokalt i området. Udover disse forefindes ynglende græshoppesanger, engsnarre samt adskillige andre truede fuglearter hvis eksistensgrundlag vil forringes markant af en 135 ha stor energipark.
Det er vores klare overbevisning at en energipark af de dimensioner vil gå hårdt ud over en i forvejen presset natur. Det er ydermere velkendt, at visse typer af solceller udleder kemiske stoffer, for eksempel PFAS og/eller bly, til omgivelserne, hvorfor det forekommer yderst risikabelt at opstille sådanne i et allerede let-påvirkeligt lavbunds-miljø, hvor der i øvrigt også forefindes ny-etablerede drikkevandsboringer.
På baggrund af ovenstående opfordrer vi hermed kommunalbestyrelsen til at finde en anden placering til Vognserup’s energipark, man kunne jo overveje en af de i forvejen udpegede og godkendte lokationer? Angiveligt godkendt fordi natur og biodiversitet ikke kompromitteres heraf som et af parametrene...
Med venlig hilsen
Lasse Sterll & Cathrine Mason
