kystbeskyttelse kisserup nej tak fra Askekrogen 10, se uddybet svar på spildevand@holb.dk
Fra "Kystbeskyttelse af sommerhusområdet Kisserup Tuse Næs"
Gå til projektet
Høringssvar vedrørende Holbæk Kummunes udsendte breve af 14. maj 2025 vedrørende Høring af kystbeskyttelsesprojekt ved Kisserup Strand samt Høring - Forslag til vedtægter for Kisserup Strandenge, digelav mv
Undertegdede der er sommerhusbeboer på Askekrogen 10, matrikel 4aæ, Kisserup, Holbæk Kommune, ønsker ikke at deltage i selve digeprojektet, da jeg hverken kan se nogen nytteværdi eller relevans for min ejendom i selve digeprojektet. Derimod er jeg interesseret i at bagvandsproblematikken bliver adresseret på samme måde som det fremgår af område B, da min ejendom er beliggende i et tilsvarende område omkring Nordre Løb.
Jeg kan ikke se nogen grund til at forskelsbehandle de bagvandsberørte sommerhusehjendomme omkring Søndre og Nordre Løb, andet end at det må ses som et forsøg på at skaffe medfinansiering fra ejendomme langs Nordre Løb til selve digeprojektet, der ellers nok bliver for kostbart for de berørte strandejendomme.
Som begrundelse for min afvisning af det foreslåede projekt skal supplerende oplyses, at jeg er pensionist og selvsagt ikke ser mulighed for at deltage i et projekt af den størrelsesorden. Det kan endvidere oplyses, at det foreslåede beløb som ejendommen foreslås at bidrage svarer til anskaffelsessummen for få år siden så projektforslagets økonomi virker heller ikke realistisk i forhold til ejendommens værdi.
Herudover er digeprojektet ikke relevant for ejendommen, betegnet 4aæ, beliggende i luftlinje ca. 500 m fra kysten, hvorfor der ikke er nogen risici for ejendommen ved stormflod, svarende til mine naboejendomme er tættere beliggende mod stranden, og ikke er omfattet af projektet. Derimod kan ejendommen 4aæ sidestilles med område B, hvor det kan blive aktuelt af forebygge en regnvandshændelse. Nytteværdien for min ejendom kan derfor sidestilles med område B hvor drænløbet beskyttes med ny rørføring, pumpe og kontraklap.
Den eneste forskel mellem mit område, der kunne betegnes det bagvandsudsatte område C omkring Nordre Løb, og område B - det Søndre Løb, er at rørføringen på det Nordre Løb allerede eksisterer, og at det ejes, administreres og vedligeholdes af Holbæk Kommune. Det taler for at ejendommene omkring Nordre løb, i det område der ligger fjernest fra kysten skal bidrage med mindre beløb end ejendommene i område B, hvor det indgår i projektet, at der skal nedlægges ny rørføring.
Det anføres at Nordre Løb skal forlænges med 30 meter. Her må det forventes, at det er ejeren af Nordre Løb, nemlig Holbæk Kommune, der må forestå finansieringen heraf. Henset til at Holbæk Kommune også benytter Nordre Løb som dræn fra selve Kisserup by, samt som dræn fra de omkringliggende større markarealer. Her kan det selvsagt undre at Holbæk Kommune tillader at landbrugsarealers overfladevand ledes ned mod et lavereliggende sommerhusområde. Det rejser selvfølgelig et kapacitetsproblem på Nordre Løb, som kommunen må forestå løsninger på uafhængig af digeprojektet. Det taler for at der opstilles et budget for de bagvandsudsatte ejendomme omkring det Nordre Løb, hvor udgifterne til pumpe, kontraklap, automatiske højvandslukker mv. gøres op, men kun for den del der omfatter sommerhusejendommene omkring Nordre Løb.
Under alle omstændigheder bør udgifterne til at undgå bagvandshændelser opgøres separat og ikke sammenblandes med selve digeprojektet som har en helt anden dagsorden, dvs. de reelle udgifter bliver betydeligt billigere end det sammenblandede bagvandsprojekt og digeprojekt som Nivas har udarbejdet.
Jeg kan supplerende oplyse, at jeg på min grund har en naturlig grøft beliggende på hele grundens ene langside, med en dybde på mere end 1,5 meter og med få centimeter vand i. Den forventes også fremover at kunne aftage adskillige større skybrudslignende hændelser.
Sammenfattende, er jeg ikke interesseret i det fremsendte projektforslag fra Holbæk Kommune vedrørende det beskrevne digeprojekt for Kisserup sommerhusområde, og finder at det i den nuværende form bør skrottes. Derimod skal jeg foreslå et separat projekt omkring bagvandsproblematikken for Nordre Løb, ikke mindst da ejendommen er beliggende længst væk fra kysten og samtidig bagerst i sommerhusområdet. Hvor vidt strandejendommene ud fra deres placering er interesseret i at deltage i et eget digeprojekt må bero på deres svar, og formentlig gerne et billigere og mere realistisk projekt.
Sammenfattende kan jeg ikke tilslutte mig det af Niras udarbejdede projekt fremsendt af Holbæk Kommune vedrørende opdelingen i områderne A pg B. Som nævnt ovenfor er problematikkerne omkring bagvandsudsættelse og digebygning blevet forenklet og sammenblandet, herunder mangler muligheder for at iudskille område C, ie området mellem marker og Kastaniehøjen omfattet af Nordre Løb svarende til udskillelse af område B ie området mellem marker og Bækkehusvej omfattet af Søndre Løb. Jeg er derfor ikke interesseret i at deltage i det foreslåede kystbeskyttelsesprojekt af sommerhusområder ved Kisserup Strand og ej heller ikke interesseret i at deltage i det foreslåede digelav.
Dette afslag er afsendt fra Askekrogen 10, ejendom 4aæ, Eva Hjermitslev
