Spring til hovedindhold

Høringssvar til budget 2026 fra BUPL Midtsjælland

Fra "Høring af forslag til Budget 2026"

Gå til projektet

Kære kommunalpolitikere, partier og lister


Pædagogerne i Holbæk glæder sig over, at der er positive muligheder i budget 2026 og ser frem til hårdt tiltrængte forbedringer.


I Holbæk kommune kan man lige, med en ekstrabevilling på 1,5 mio. kr., overholde den af staten fastsatte minimumsnormering i dagtilbud. Denne minimumsnormering indeholder både 85% af lederstillingerne, den milde specialisering, de pluspladser, der er oprettet i 2025, de pædagogstuderende i lønnet praktik, de langtidssygemeldte og de få vikarer, der efter, at 60% af sygedagpengene er tilbageholdt, kan ansættes i deres sygefravær.

Pædagog-andelen er til stadighed faldende, og selv om gennemsnitslønningerne i Holbæk Kommune ligger over landsgennemsnittet, ligger lønnen til både pædagoger og lærere betragteligt under landsgennemsnittet.

På skolefritidsordningerne har kommunen ikke endnu kompenseret for den øgede åbningstid pga. det faldende undervisningstimetal. Skolerne har vist en voldsom tilbageholdenhed med at besætte ledige pædagogstillinger, til fordel for at kunne tilbageføre et godt 5 mio. kr. stort overskud fra 2024 til kommunekassen. Ydermere bortfalder statens særtilskud til SFO’erne til børn i udsatte positioner med udgangen af 2025.

Derfor er budget 2026 en kærkommen lejlighed til at sætte fokus på kommunens mindste borgere, udviklingen, trivsel, fritiden, det gode børneliv og fagligheden.

Det udsendte tekniske budget indeholder meget få svar på de udfordringer, der er er på dagpasnings- og fritidsområdet.

En afvikling af den velfungerende milde specialisering til fordel for oprettelse af yderligere 13 flere pladser til børn i udsatte positioner fordelt bedre geografisk i kommunen. Det giver god mening, at der kan tages større hensyn til, hvor barnet hører hjemme, men at det nu kun omfatter børnehavebørn og ikke vuggestuebørn giver anledning til bekymring for manglende (politisk) fokus på reel tidlig indsats,

Sikring af de midler (2,3 mio. kr.), som folketinget specifikt i kvalitetsreformen har givet som DUT-midler til mere personale i SFO, bliver udmøntet i 2026.

Der er virkelig plads til forbedringer. Vi foreslår, at I overvejer:

·        En aktiv rekrutterings- og fastholdelsesindsat for flere pædagoger

·        At bevillige flere penge til pluspladserne, så de også omfatter vuggestuebørn

·        Giv en bevillig til at lægge de pædagogstuderende i lønnet praktik ud over minimumsnormeringen, det vil give større ro og stabilitet i institutioner og SFO samt give et langt bedre studiemiljø. Det koster 3,5 mio. kr.

·        Lad være med at inddrage 60% af sygedagpengerefusionen, der er i forvejen ikke noget vikarbudget i institutionerne.

·        Bedre vilkår for at gå på merituddannelse for allerede ansatte pædagogmedhjælpere og pædagogiske assistenter

·        Ny tildelingsmodel til SFO, som kompenserer reelt for den øgede åbningstid

·        Pædagogisk uddannede ledere med budgetansvar i alle SFO’er, så det sikres, at midlerne til fritid går til formålet og anvendes med faglig indsigt.

·        Egen fagchef for dagtilbud, så fokus øges på området

·        Styrket nærledelse ved udpegning/ansættelse af flere souschefer, også i SFO

·        Hæv det børnerelaterede beløb til institutioner og SFO, det er dels blevet udhulet gennem årene, dels yderligere belastet af udgifter til bl.a. hygiejne og IT.


Listen er lang og ikke udtømmende, for behovet er stort. Bemærk at mange af forslagene er gratis eller meget billige, de kræver kun politisk retning, velvilje og fremsyn. For 10 mio. kr. vil I nå virkelig langt.


Med venlig hilsen

BUPL Midtsjælland

Claus Clemmensen

Faglig konsulent

og

Pia Ungstrup Petersen

Formand

Kommentarer

Det er ikke muligt at kommentere, fordi dette projekt i øjeblikket ikke er aktivt.

Sendt af

Profil af User 119464Af User 119464 den 5. september 2025

Nuværende status

Alle