Spring til hovedindhold

Forslag til lokal ordning der kan fremme udbyggelse af VE-anlæg

Fra "Høring om Holbæk 2050 - Holbæk Kommunes klimastrategi"

Gå til projektet

Forslag


For at imødekomme nabostridigheder og frygt for værditab i relation til opstilling af vedvarende energikilder i lokalområderne udenfor de små og større byer i kommunen, så er der nogle ting man skal have i mente for de naboer i tæt nærhed af projekterne der opstilles i Holbæk kommune.

  • Gennemsnitligt pristab på boliger er i omegnen af 10-20% afhængig af distancen fra boligen. Afhængig af område, så kan det være 150.000 eller helt op til 450.000 kroner (afhængig af husets pris i mellem 1,8 til 3,4 millioner kroner som jeg lige kan se er nærheden af gennemsnit for priser i hele kommunen)

  • Kreditforeninger og lignende finansielle virksomheder begrænser (når der opsættes VE-anlæg i nærheden af boliger) yderligere låne optag og evt. faktisk begrænser belåningsgraden til et hus helt ned til 60%, hvilket gør husene igen bliver sværere for nye køber at låne penge til.

  • Flere initiativer for VE involverer en form for aftale der gør at i regnskabsår hvor VE-anlægget giver en profit, så kan der potentielt tilføjes op til 800.000 kroner til et lokalforum. Det var der i det gamle forslag til VE-anlæg på Vognserup fra 2022.

  • Her løber man så ind i at man igen kan skabe noget modstand og splittelse i mellem et lokalforum, som oftest er centreret omkring en mindre by, f.eks. Kundby Lokalforum, og så naboerne direkte op af VE-anlægget. I mit eksempel er der for Kundby 5 km til Vognseup VE-anlægget, som så kan benytte de 800.000 kroner til aktiviteter i "byen" om man vil, imens værditabet stadig holdes af naboerne direkte op af anlægget.



Derfor vil jeg gerne komme med følgende forslag:


  • Inden for 8-10 gange distancen til grænsen af VE-anlæggets projektområde (jo længere ude man lægger grænsen, jo mindre modstand vil der være fra lokalområdet) fastsættes en ret til servitut i kommunen for eksisterende husejere der bor inden for den besluttede distance

  • Andre, der potentielt vil bygge nybyggeri i området efter etablering af servitutten er udstedt, får ikke den samme ret tilservitut, da det sørger for to ting:
  • 1: husene der har servitutten fastholder deres værdi 
  • 2: det sørger for at overholde et af de andre klimamål som er mindre nybyg og mere istandsættelse/klimatilpasning af eksisterende boliger

  • Servitutten fastsættes til at følge boligen så længe VE-anlægget er registeret som aktivt af udvikler/selskab bag. Kommunen kan altså bortskaffe servitutten når anlægget ikke længere er der. Det sørger samtidig for naboerne omkring ønsker anlægget fortsætter med at være der

  • Servitutten skal 'fritage' (godtgøre / erstatte, hvad ord man lige bruger) ejeren af boligen fra at betale udgifter til el der til svarer en standardfamilies energiforbrug på i omegnen af 4.500 - 5.000 kwh timer. Man kunne evt. for eksisterende industrigrunde indenfor den grænse sige 10.000 kwh, men det er lidt sekundært, da private husejere er dem der rammest hårdest.

  • Jo højere kwh antal, jo højere sandsynlighed for ejerne i området også samtidig skifter til varmepumper + elbiler som også er et kommunens klimamål, der samtidig sænker det samlede energiforbrug og udledning jf. oplægget fra i går.

  • Hvorvidt kommunen eller elselskabet skal pålægges at udbetale godtgørelsen/erstatningen har jeg ikke et forslag til, men det er en forhandling

Kommentarer

Det er ikke muligt at kommentere, fordi dette projekt i øjeblikket ikke er aktivt.

Sendt af

Profil af Morten LondAf Morten Lond den 5. december 2024

Nuværende status

Alle

Emner

Bæredygtig udvikling
Energi og teknologi