Spring til hovedindhold

budget 2026+

Fra "Høring af forslag til Budget 2026"

Gå til projektet

Holbæk den 14-09 2025

Høringssvar til budget 2026+ fra Ældre Sagen i Holbæk.

Ældre Sagen skal hermed aflevere vores høringssvar. Overordnet set undrer det os, at der tilføres færre kommunale midler til ældreområdet, særligt fordi det sker i en periode, hvor implementeringen af den nye Ældrelov er i fuld gang. Den løbende stigning inkl. flere af budgetoverslagsårene skyldes næsten udelukkende udefra tilførte puljemidler.

Ældre Sagen er bekymret over: •

At en meget stor del af de tilførte midler til ældreområdet stadig kommer “udefra”. Der tilføres puljemidler fra ældrereformen og trepartaftalen. Herudover tilføres midler på baggrund af demografiudviklingen og økonomiaftalen mellem KL og regeringen. Hvad sker der med ældreområdet, når udefra kommende puljemidler forsvinder? •

Allerede nu kan det mærkes i ældreplejen. Mindre personale, mindre tid = ringere pleje. Er det værdigt for de ældre? •

At Holbæk kommune markedsfører sig som en demensvenlig kommune, men der er fortsat ikke afsat flere midler til det stigende antal demente og deres pårørende. I 2026 budgettet er der afsat penge til 2 konsulenter. •

At politikernes råderum reducerer i budgettet på ældreområdet, også i de udefrakommende midler. Det sidste er øremærkede midler til de ældre. •

At demografi fremskrivningen ikke kan ses at tilføre midler, der tager højde for den forventede forøgelse af 80+ årige, hvor der typisk er både et større plejebehov og flere med multisygdomme. I 2026 er der dog flere puljemidler end der overføres til råderummet. •

At kompressionsstrømper kun tages af i forbindelse med bad to gange om ugen. Der lægges op til en varig besparelse på 1,2 million kroner. Det positive i dette er, at vi fremover regner med, at alle ældre med plejebehov kommer i bad mindst to gange om ugen. Kender man effekten af, at strømperne kun tages af ved bad? Hvad med sår behandling? Kan det så kun foregå 2 gange om ugen? Hvad med den ældres livskvalitet? Hvor blev den enkelte ældres selvbestemmelse, fastslået i Ældrelovens formålsbeskrivelse, af, i forhold til støttestrømper? •

At der forventes færre SOSU elever og dette indregnes som en besparelse i budgettet. Hvordan får vi så tilført nødvendig arbejdskraft, hvis vi ikke selv er med til at uddanne? Hvad kan Holbæk gøre mere end nu for både at få flere SOSU elever, og i det hele taget mere uddannet personale til ældreplejen? 1 •

At åbningen af Plejehjem Vandtårnsvej stadig ikke dækker behovet for plejehjemspladser i Holbæk. Der vil stadig være en lang venteliste. Hvordan og hvornår kommer vi videre med planlægning af næste plejehjem, så vi sikrer et større antal plejehjemspladser, der svarer bedre til behovet?

Ældre Sagen har gennemført en analyse på landsplan, der viser at 92 ud af landets 98 kommuner nedprioriterer ældreområdet. Holbæk er med i de 92! I 2024 blev der afsat 1,25 milliarder kroner til det stigende antal ældre, men under halvdelen endte med at blive brugt på ældreområdet.

Ældre Sagen i Holbæk opfordrer kommunalpolitikerne til at reagere. Det skal sikres, at budgettet på ældreområdet følger med udviklingen i antallet af ældre, og at kommunerne rent faktisk bruger midler fra staten til ældreområdet, også i Holbæk. Det er ikke bare kolde tal, det er rigtige mennesker, der betaler prisen.

Vi opfordrer også til at kommunalpolitikerne allerede nu arbejder med løsninger på, hvordan niveauet for god pleje på ældreområdet kan fastholdes, også selv om de mange puljemidler falder bort.

Venlig hilsen På vegne af ÆldreSagen I Holbæk Brit Jensen/Frank Tonsberg

Kommentarer

Det er ikke muligt at kommentere, fordi dette projekt i øjeblikket ikke er aktivt.

Sendt af

Profil af Frank TonsbergAf Frank Tonsberg den 14. september 2025

Nuværende status

Alle