Spring til hovedindhold

Beskyttelse af eksisterende natur, biodiversitet og lokalsamfund

Fra "Høring om Holbæk 2050 - Holbæk Kommunes klimastrategi"

Gå til projektet

Beskyttelse af eksisterende natur, biodiversitet og lokalsamfund

Når biodiversitet er et af hovedtemaerne i den nye klimastrategi, skal bevarelse og styrkelse af biodiversiteten være et gennemgående krav i alle dele af strategien og skal ikke blot stå som sit eget afsnit, der i øvrigt i meget lille grad forholder sig til al den eksisterende og velfungerende natur, der allerede findes i kommunen.

Det er ikke godt nok når man under afsnittet om etablering af vedvarende energianlæg, kun beskriver, at dette skal ske under hensyntagen til landskab og beboere. Vi ser jo i skrivende stund, at disse hensyn i praksis ikke tages i fm. planlægningen. Kommuneplanen skrives om efter forgodtbefindende, og det helt uden at overholde eller blot henvise til den gældende landskabsplan. Borgerinddragelsen er tilsyneladende også noget man ofte nævner men, som ikke praktiseres.

Her skal ligeledes beskrives, at det skal ske sammen med bevarelse og/eller styrkelse af den eksisterende natur og biodiversitet. Det giver jo ikke mening at ødelægge eksisterende natur og forringe den eksisterende biodiversitet, for så at lave et projekt, som skal styrke samme, måske i den modsatte ende af kommunen.

Kravet om min. 30% beskyttet natur må ikke resultere i en nedprioritering af allerede eksisterende god og divers natur, bare fordi den ikke på forhånd er kortlagt i et givent område. Der skal være meget mere end 30% god og fungerende natur i kommunen. De 30% er jo et absolut minimum for mængden af beskyttet natur, men ikke for god og varieret natur som sådan.

Der bør sættes krav om redegørelse for påvirkningen af naturen i fm. alle projekter, som inddrager arealer, der tidligere har ligget som åbent land eller lignende. Alle projekter bør mødes af krav om genetablering af en tilsvarende mængde og kvalitet natur og biodiversitet, som de fjerner.

Man er nødt til som kommune at reflektere over, om Danmarks energiforsyning meningsfyldt kan varetages af kommunerne. At regeringen har meldt ud, at man ønsker at firedoble den vedvarende energiproduktion på land, er jo ikke det samme som, at det er en god idé i det hele taget, og da slet ikke, at det varetages af kommunerne. Der skal kun etableres anlæg, som kan gennemføres uden at beskadige vores natur og biodiversitet, og som i øvrigt ikke værdiforringer ekstremt skævt i samfundet. Hvis vindmøller ikke kan stå tæt på byerne, hvor strømmen skal bruges, kan de reelt ikke stå på land!

Fam. Seibæk

Kanalvej 6 B

4520 Svinninge

Kommentarer

Det er ikke muligt at kommentere, fordi dette projekt i øjeblikket ikke er aktivt.

Sendt af

Nuværende status

Alle